06-06-11

5 JUNI 2011 - Marathon la Roche-en-Ardenne

Dit jaar was het vertrek terug aan het sportcentrum, waardoor de afstand weer klopte.

Vermits de 1ste km vrij vlak was, was dit het moment in de wedstrijd om te zien wie vlot meekon. 1 persoon nam al een ruime voorsprong (de latere winnaar van de race).

Ikzelf nam na 1km de leiding van de 2de groep, en bij het beklimmen van de 1ste helling was ook ik alleen op pad.

Ik kon m’n 2de plaats houden tot de 2de zware beklimming op 8km,  m’n achtervolgens konden net iets langer tegen de helling op rennen alvorens ook zij moesten wandelen.

Ik zakte dus van de 2de naar de 5de plaats,  na de bevoorrading op 10 km kon ik al 1 voorligger terugpakken zodat ik in 4de positie liep.

Op km 15 kon ik bij nummer 3 geraken omdat hij iets langer stopte bij de bevoorrading. Samen liepen we verder en konden we wat ervaringen uitwisselen.

Tot Km 18-19 liepen we samen, dan begon een langere en met momenten steile afdaling. M’n compagnon had hier duidelijk meer ervaring in want al vlug liep hij eerst 100 m , later tot zelfs 300m voor mij uit. Zelf was het lopen met de handrem op, om valgevaar te vermijden. Zo bleef ik geruime tijd in 4de positie lopen.

Na 22km bereikte ik terug het laagste punt van de route zodat het klimmen terug kon beginnen, de 3de zware beklimming kwam eraan.  Ook hier heb ik enkele steile stukken gewandeld om niet uitgeput de top te bereiken.

Het laatste stukje klimmen werd beloond door een lekker frisse douche door de brandslang. Dan kon ik op de “hoogvlakte” iets steviger doorlopen. Eventjes werd het druk toen een 10tal oldtimers (allemaal sportkarren) mij voorbijkwamen.

Ik kon redelijk gelijke tred houden met m’n voorligger, afstand was ongeveer 300-400m.

Maar op km29 zag ik dat hij blijkbaar in de fout ging, hij was de kiezelweg blijven volgen terwijl de bewijzering duidelijk aangaf om in de bocht rechtdoor te lopen en een bospaadje te volgen.

Op deze ongelukkige manier was ik in 3de positie gekomen, regelmatig omkijkend of hij toch niet in achtervolging was.

Zodoende zag ik niemand voor mij lopen en ook niemand achter mij, het was een eenzame bedoening, eerder een training.

Daardoor heb ik het mij ook iets gemakkelijker gemaakt, als de beklimmingen te lang waren, even wandelen om hartslag naar beneden te halen om op deze manier op andere plaatsen sneller te kunnen lopen. Enkel bij de laatste steile afdaling durfde ik geen snelheid maken, het paadje was smal, vol met grote, gedeeltelijk lossen stenen/rotsen. Hier was het heel voorzichtig afdalen totdat ik aan de grote weg was.  Het zwaarste was achter de rug, nu enkel nog kleine 4km naar de finish.

De warmte begon stilletjes aan nog meer door te komen zodat deze paar km toch ook weer afzien was.

Ik was dan ook zeer blij dat ik als 3de over de meet kon komen, wel geen supertijd maar dat is in dit soort parcours van ondergeschikt belang.

3u 26min 47 sec

17:05 Gepost door Wim | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-05-11

verslag Steenbergen 2011

Ik had vooraf de deelnemerslijst even overlopen en nagegaan hoe "zwaar" de concurrentie was.  Hierdoor schatte ik m'n kansen op een mogelijke podiumplaats al hoog in, op voorwaarde dat ik rond de 75km zou lopen.

Ik had me nochtans voorgenomen om max. 4.30min/km te lopen, maar hier kwam al niet veel van in huis, het liep allemaal vrij soepel met tijden van 4.20 tot 4.30min/km. Dus vanaf de 1ste ronde liep ik in 2de positie en een aantal ronde zelfs in eerste positie

Op km 30 even een plaspauze om nadien m'n tempo terug op te pikken tot km 43, de 3 uur kwam ik door in ongveer 40,6km (wat natuurlijk behoorlijk snel is). Ik wist dat er een grote verval zou komen en m'n doel om rond de 77km te komen, leek ruimschoots haalbaar

km 44 werd kalmer door een pitstop aan de bevoorrading met een hapje banaan, een slecht teken?? km 45 ging ik even wandelen door steken in m'n zij, het wandelen moest dit zo snel mogelijk verhelpen. Zo kon ik km 47 terug lopen tegen ca 12.9km/u, de snelle ronden waren gedaan!

En het was helemaal gedaan vanaf km 50, rondetijden drastisch naar beneden doordat ik bijna elke ronde wel even ging wandelenWenkbrauw ophalen. De spreekwoordelijk man met de hamer zat in m'n hoofd, kuiten die pijn begonnen te doen en het lopen ging minder soepel. De voorsprong die ik had opgebouwd zorgde er wel voor dat ik nog lange tijd in 2de positie bleef, maar in het laatste uur zakte ik nog verder weg.

1 keer zelfs +400m gewandeld wat natuurlijk enorm veel tijd kost, als ik wandelde voelde ik me niet zo stabiel en ik dacht dat lopen dit nog erger zou maken. Het was mezelf echt dwingen om de "trage "lopers mee te volgen en met hen kat en muis te spelen om m'n einddoel van de kaap van 70km te halen en toen dat doel bereikt was, was m'n laatste doel om nog 1 ronde vol te krijgen.

Uiteindelijk is me dit gelukt.

71,579 km was het eindresultaat, niet slecht, maar ook weer niet zo goed

Als je dan bedenkt dat ik maar 1,5km tekort kwam om de 2de en een klein 5km op de eerste is het toch wel even rotten. Die enkele lange wandelsessies hypothekeerde m'n 2de plaats en stuurde me naar plaats 4.

gelukkig nog goed genoeg om in de prijzen te vallenLachen

grote dank aan Christine, m'n vrouwtje die alles moest trotseren op onze huwelijksverjaardag

ook grote dank aan Geert Steynen  en chapeau voor wat hij wist te bereiken

20:30 Gepost door Wim | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

10-05-11

Op naar de 3de 6-uursloop op zondag 15 mei.

Uiteindelijk dan toch maar besloten om na Antwerpen een Ultraloop te doen.

Extra veel hebben we niet getraind, vermits ik eerst nog wat moest recupereren van de marathon.

Mijn topweek was vorige week met 111km in 5 trainingsdagen met 1 lange duurloop van 45,5km op 2mei.

Deze duurloop verliep uitstekend, temperatuur was ideaal: max 16° met een windje om nog wat meer af te koelen.

Dus ik ben al blij dat ze voor zondag niet echt warm weer voorspellen, geeft minder problemen met eten/drinken.

Onder deze omstandigheden wil proberen om toch zeker weer 75km te halen, misschien zelfs 77km, maar dan moet alles meezitten.

Zelfs al haal ik “maar” 70km, dan ben ik ook al tevreden

We zien wel

15:35 Gepost door Wim | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-04-11

Marathon Antwerpen

Vandaag m'n eerste "officiele" marathon gelopen dit jaar, na Stein had ik 5 weken de tijd om te herstellen van de inspanning en aan m'n snelheid te werken.

Herstellen deden door 3 looploze dagen in te lassen na Stein zodat de spieren en gewrichten even konden recupereren, anderzijds waren de extra lange duurlopen van +36km afgelast.

Anderzijds probeerde ik geleidelijk aan wat tempo trainingen in te lassen, uiteindelijk slechts 2 echte tempotrainingen gedaan: 12 km en 21 km tegen 15km/u, de rest was meestal wisselend tempo, de hoofdbrok lag dus nog op uithouding.

Dus m'n verwachting voor Antwerpen was om er een PR te lopen, en liefst richting 2u50. Misschien wat hoog gegrepen, maar m'n conditie was goed genoeg.

De eerste km's gingen zoals verwacht iets te snel, maar doenbaar. De afdaling in de konijnenpijp zorgde al voor een flink ritme om daarna aan de klim te beginnen, de laatste 400m achter een groepje blijven hangen om zo mezelf maar te verplichten niet te snel te gaan, want er moesten nog vele km's komen.

Tot halverwege kon ik m'n tempo op 15-15.2km/u vasthouden, alhoewel het op het einde al iets minder vlot ging. Deze eerste helft kon ik afklokken op ongeveer 1u24'20". Nu kwam het zwaardere stuk, tot km 36 zakte het tempo af naar 14,5km/u, dus een pr zat er al dik in, nu nog zo lang mogelijk de +14km/u volhouden en ik was tevreden. Op km39 kreeg ik dan toch even op kleine opdoffer, een lichte helling, een kasseistrook en het was vechten om niet af te geven. Gelukkig was het einde in zicht, een terug aan de kaaien werd begon m'n voorliggers lichtjes te versnellen, dus voor mij ook een teken om te volgen om dan de laatste km er alles nog uit te persen.

Vanaf de 9de km tot de 29ste km had niemand mij ingehaald, na 29km tot de finish schat ik dat er mij 3 à 5 voorbijgesneld zijn, ondertussen had ik hier en daar al lopers opgepikt om later weer achtermij te laten. De laatste kasseistrook aan de finish belette mij om m'n laatste voorligger nog te kunnen inpakken, maar dat deed er niet meer toe. De klok aan de eindmeet gaf aan dat ik na 42,195km kon afklokken op

ca. 2uur 51 min 15 sec.

Met deze tijd was m'n pr op de marathon met maar liefst 3,5 minuut verbeterd !!

Moe, maar blij kon ik m'n ouders, schoonouders maar vooral m'n vrouwtje omhelzen, ook zij hadden veel moeite gedaan om mij op diverse plaatsen aan te moedigen.  M'n vrouwtje had zelfs heel Antwerpen per tram/metro bezocht met soms een gevecht tegen de tijd om mij nog tijdig te kunnen zien.

Achteraf gezien zag ik er nog vrij fit uit aan de finish, ik was nog niet doodop en recupereerde al vrij snel. Weinig last van spieren of gewrichten. Dus ofwel was ik in zeer goede conditie ofwel had er nog meer ingezeten.

Ik denk waarschijnlijk een combinatie van de 2,  de vooropgestelde tijd van 2u50 had erin gezeten als ik onderweg geen last van steken gehad had, al vrij vroeg in de wedstrijd kwam er al wat lichte zure oprispingen, bij de bevoorrading dan maar water genomen en af en toe van m'n eigen drank (1/3 fruitsap 2/3 water).  Maar rond km 28-29 begon er ook een zeurderige pijn in m'n zij te komen wat resulteerde in een tempodaling. Het was een evenwicht zoeken tussen draagbare pijn en niet te traag te lopen, het laatste wat ik wilde was moeten stoppen en eventueel moeten overgeven.

En nu, even rusten en daarna terug erin komen, een volgende doelstelling zoeken (ultraloop of marathon) of anders gezegd lang rondmalen of tempolopen.

21:05 Gepost door Wim | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

14-03-11

verslag stein 2011

Na een goede nachtrust om 7u30 opgestaan en m'n tas klaargemaakt, tegen 8 uur begon ik m'n ontbijt (5 boterhammen) op te eten. Christine ging mee om me te bevoorraden en te supporteren. Om 8u30 vertrokken we dan via Turnhout naar Geel Oost om daar dan pas de snelweg op te gaan. Alles verliep vlot en rond 9u45 waren we er. Vlug mezelf omgekleed en dan was het wachten tot de start.

Vele bekende gezichten van vorig jaar tegen gekomen,  en net voor we gevraagd werden om zich naar de start te begeven kwamen we Michael tegen, even wat bijgekletst tot we aan de start waren. Even gepolst wat de doelstellingen waren.  We hadden de start al bijna gemist vanwege de slechte geluidsoverdracht van de megafoon. Degene die iets heeft kunnen verstaan van de speech , chapeau.

Hierdoor m'n Garmin 1-2 seconden later opgezet. Michael schoot uit zijn startblokken, ik liep al direkt 2 meter achter hem. Eens we de jurywagen voor de 1ste keer gepasseerd waren was het deelnemersveld vooraan al wat uiteengezaaid.

M'n doelstelling was zeker 75km te halen (dus 4min48/km) zoveel vertrouwen heb in vlakke tijden, ging ik dan ook met een hoger tempo van start. De bedoeling was om zeker niet harder dan 4min 30/km te lopen maar dat liep al helemaal "verkeerd" af. Zo zou ik de eerste 30km onder deze 4min30/km blijven.

De eerste ronden had ik Michael op 20m voor mij lopen, daarna kwam ik hem voorbij en heb ik enkele ronden voor hem gelopen om vervolgens samen enkele ronden te lopen.

Na 2 uur hadden we een dikke 27km gelopen, dus veel te snel voor ons beiden, de vraag was wanneer we dit zouden gaan bekopen. Ik denk dat tegen het einde van het 3de uur Michael heb moeten laten gaan, terwijl mijn tempo wat "normaler" werd bleef hij z'n strak tempo volhouden.

Na 3 uur had ik 40km ruimschoots gepasseerd en kon ik gaan tellen naar het 50km punt.

Deze bereikte ik na 3u 43min 12 sec. wat een nieuw PR voor mij was.

Na 4 uur had ik ca 53km afgelegd, het tempo was ondertussen nog wat verder uitgezakt en een wandelpauze bij bevoorrading kon er al af.

Na wat rekenwerk wist ik dat 78km onbereikbaar was, de fitheid verdween en het tempo zakte teveel onder de 12km/u

Na 5 uur had ik een dikke 64 km gelopen en was het afzien, mezelf oppeppen om weer een rondje rond te krijgen: ik moest die 75km halen!  Eerst dacht ik nog dat 76km nog wel mogelijk moest zijn, maar als dan de wil te groot werd om door te lopen ( het was veel interessanter om af en toe wat te wandelen ) moest ik toegeven dat 76 niet zou lukken, dan maar zo dicht mogelijk ertegen eindigen dacht ik.

De laatste ronde dacht ik dat ik nog wel alles eruit kon persen om nog wat extra meters bij elkaar te krijgen, maar m'n lijf begon te protesteren: licht bonken in m'n hoofd, iets na het voltooien van m'n 24ste ronde moest ik even stoppen om terug helderder te worden om dan met een laatste inspanning die laatste 2 minuten nog af te haspelen.

het verdict: 75,692 km -

Kontent dat de 75 gehaald zijn, maar toch wat teleurgesteld dat (zoals vorig jaar) de laatste 2 uur zo snel het tempo/gevoel naar beneden ging.  Iets om aan te werken..

21:54 Gepost door Wim | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

08-03-11

Aftellen naar 13 maart

Nog 5 dagen te gaan voor de 6uur van Stein.

Ik hoop dat m’n doorgedreven training van de afgelopen 2 maanden hun vruchten zullen afwerpen:

Zo gingen m’n km’s per week de hoogte in en liep ik tussen de 90 en 113 km/week.

de hoofdbrok lag natuurlijk altijd in het weekend: vrijdag een rustige loop van 10-15km,

zaterdag een lange duurloop van 30-52km om zondag te eindigen met een 20-er.

In totaal 5 trainingen gedaan van + 42 km.

Dit alles om zowel de afstand, tijd als tempo beter baas te kunnen in Stein.

Deze week de benen nog soepel houden, rusten en eten.

En hopen dat zondag alles vlotjes loopt, en dat het niet te nat wordt want dat geeft te veel ellende.

11:49 Gepost door Wim | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-01-11

Terug van weggeweest

2010 was een succesvol jaar: de belangrijkste doelstellingen wist ik te realiseren:
-zo deed ik m'n 1ste ultraloop mee in Stein en wist zo 72.6km af te haspelen
-en Brussel kon ik m'n doelstelling van sub 2u55 op de marathon bevestigen.
-3444 km op de teller

m'n doelstellingen voor 2011 zijn nog iets ambitieuzer:
- marathon : 2u50 (Antwerpen...)
- ultraloop: 6 u stein - doelstelling min.75km
                 100 km: uitlopen om ervaring op te doen

maar eerst moet ik nog wat meer km's in m'n benen krijgen (zonder blessures), want midden december had ik ineens last van m'n lies, gelukkig zorgde de sneeuw en ijzel ervoor dat ik tijdens die periode kon rusten en werd deze periode m'n herstelperiode.

In januari ben ik dan opnieuw gestart en in iets rapper de km's wat opgebouwd, de problemen met m'n lies zijn nog niet helemaal over, maar ik kan vlot km's malen. De snelheidstrainingen zijn bewust geschrapt zodat de loopsnelheid tussen 12-13km/u ligt. Op deze manier hoop ik op een makkelijker manier m'n conditie op te krikken.

Zo liep ik afgelopen zaterdag 36km op bosgrond, en zondag 21km (afwisselend weg/bos als onderdeel van wandelroute). Volgend weekend zou dit 42km en 22km kunnen worden, en op de 42km zal ik onderweg ook wat krachtvoer nuttigen.