01-06-08

La Roche (en Ardennes)

Vandaag kennis gemaakt met wat een echte natuurmarathon is. (Kasterlee is ook wel goed maar de Ardennen is net weer een ander kaliber)

De dag begon al om 5h30 om vervolgens om 08.00 uur op locatie te zijn, efkens nog wat vitaminen (1 banaan) en vocht (water) binnengooien in een plaatselijke bakkerij en we gingen ons klaarmaken voor de start. We waren net de laat om de start van de halve M (die trouwens al om 09h00 begon) en we konden aftellen naar ons moment.

Heel wat anders dan de vorige marathons was de start vrij rustig, de mensen waren 5 minuten voor de start op hun positie maar er was veel plaats. Ben dan maar naar voren gegaan, samen met m'n ma, om ons op de 2de lijn te zetten. Exact 30' na de eerste start konden ook wij vertrekken, we vertrokken rustig en na 400m zag ik al dat het hier menens was, niet qua snelheid maar qua moeilijkheidsgraad, we gingen een weggetje in dat steil naar boven ging richting het bos: het tempo zakte bij iederen tot een rustig voetje-voor-voetje-tempo, dan kwam een minder steil stuk zodat we wat konden recupereren en ons tempo terug wat konden opvoeren.

Lang konden we hiervan niet genieten, km 4 en 5 ging nog steiler naar boven ,maar dan als bospadje, efkens gingen we in trage looppas maar direkt besefte ik dat je beter kon wandelen, minder vermoeiend en even efficient. De kuiten lieten al aardig van zich horen. Gelukkig konden we na het bereiken van de top weer genieten van de afdaling: dus tempo naar boven en zien dan je niet valt. Dit proces herhaalde zich enkele keren en elke keer dat we later nog een steil stukje tegenkwamen zette ik m'n vitesse in stapsnelheid.

Gelukkig genoeg wisselde het parcours regelmatig zodat we niet uitgeput de wedstrijd moesten voortzetten. Soms hadden we lange prachten afdalingen op de gewone weg: ideaal om "relaxt" te lopen en wat van de omgeving te genieten.

Op de vele drankposten nam ik even de tijd om een stukje banaan te eten en wat te drinken, de stress om een supertijd neer te zetten was niet voor vandaag. Op andere posten liep ik gewoon voorbij omdat ik ze niet nodig had en zo won ik dan weer tijd.

Ik passeerde de 21.1 km na 1h45' en m'n positie bleef goed, het 2de stuk was technisch minder zwaar maar er zaten toch enkele klimpartijen waarvan ik dacht: stappen maar, zolang m'n achterligger mij niet voorbijsteekt hoef ik me niet onnodig moe(der) te maken.

Heel der stukken liep ik gans alleen, met af en toe in de verte een voorligger, maar voor de rest was het zeer rustig, precies of je was gewoon in je eentje aan het trainen ipv een wedstrijd te lopen. Op km 26 versloeg ik een jonge gast die erdoor zat, zelf voelde ik me nu ook niet zo super, zolang het lichtjes bergop was ging het nog om dan te genieten van de afdaling.

Het laaste vervelende stuk in het bos was een gevaarlijke afdaling, eentje waar je gewoon kaarsrecht steil naar beneden gaat met vele losse steentjes: dus voorzichtig zeeeer lichte looppas, nauwelijks sneller dan wandelen: en ik hoorde een achterligger naderen! Gelukkig kwam de gewone weg in aantoch en kon ik m'n tempo lichtjes opdrijven zodat m'n kleine voorsprong behouden bleef. 3km voor het einde kwam er dan toch iemand mij voorbij gezoefd, te snel om mee aan te pikken maar voldoende om jezelf nog wat power in te blazen. Dan nog een lekker bruggetje(met trappen) over de Ourthe en de laaste km was ingezet: dus vollen bak (laatste km tegen 15km/u gemiddeld) naar de meet om m'n achterliggers voor te blijven. RESULTAAT

3h30'17"

9 de van 250 deelnemers en 5de in m'n categorie

(ik had onderweg al gehoord in welke positie ik lag, dus de stimulans om bij die eerste 10 te blijven was groot, de eindtijd was minder belangrijk)

Ook m'n ma heeft goed gelopen, zelfs 10' rapper dan vorig jaar: 4h35', daardoor 6de dame in categorie +40

20:44 Gepost door Wim in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

respect Knap Wim, ook een dikke proficiat voor je moeder. Dat moet een ongelooflijke ervaring zijn en zwaar. Geniet maar van jullie overwinning.

Gepost door: Edith | 01-06-08

Proficiat Knappe prestatie Wim, voor 3u30 vertrekken en dan ook nog eens 3u30 lopen op dergelijk zwaar parcours, daar is maar één woord voor "RESPECT".
Zelf ben ik er helaas niet geraakt, zal voor een volgende editite zijn.

Gepost door: marc | 01-06-08

Proficiat!! Goed man!! Knap gelopen. Geldt ook voor je moeder.

Gepost door: Tiny | 02-06-08

Mooie tijd vooral in zo'n zware marathon. Zelf had ik nogal problemen met mijn hoogtevrees. 't Was wel de moeite waard!